Onnistuneella ensitapaamisella on merkitystä
Jutun alkuun
- Kysy asiakkaan mielenkiinnon kohteista – Erityistä tukea tarvitsevilla on monesti suuria mielenkiinnon kohteita, joista on helppo aluksi puhua
- Mielenkiinnon kohteet voivat olla myös vahvuuksia
Verkosto/tukihenkilö
- Tutustu tietoihin etukäteen
- Ole verkostoon yhteydessä etukäteen
- Verkoston tuki siirtymässä varmistaa tiedon siirtymisen
Rauhallinen tila
- Rauhallinen työskentelytila auttaa keskittymään asiaanne
- Himmeämpi valaistus auttaa joitain keskittymään asiaanne paremmin
Ottakaa rennosti
- Jos mahdollista, kokeile vierekkäin istumista asiakkaan kanssa
- Pelkällä istumisjärjestelyllä voit jo välttää vastakkainasettelua ja luot rennon ilmapiirin
Kysy monta kertaa
- Kysy aina, kun koet sen tarpeelliseksi
- Erityistä tukea tarvitseva ei aina kykene itsenäisesti kertomaan asioita, mutta kysyttäessä osaa paremmin vastata
Muistilaput
- Muistilappu on hyvä varmistus, vaikka asiakas nyökkäilee ymmärtävänsä asian
- Muistilappua on myös kätevä näyttää tukitaholle
Muistuta ja varmista
- Edellisenä päivänä muistutusviesti tapaamisesta
- Varmista, että löytää paikan
- Ohjeista soittamaan tarvittaessa
- Kuva kohtaamispaikasta voi helpottaa