Jos Kiipulasta pitäisi nimetä yksi henkilö, jonka kaikki tuntevat, se voisi hyvinkin olla palvelusihteeri Sari Koistinen. Sarin äänen ja naurun tunnistaa moni sekä infosta, puhelimesta että kahvihuoneesta.
Janakkalan toimipaikassa työskentelevä Sari on monipuolinen ja rempseä asiakaspalvelija, jonka työpäivät koostuvat laajasta tehtäväkentästä. Hänen työnsä sisältää asiakaspalvelua niin puhelimitse kuin kasvokkain. Päivät kuluvat puhelinpalveluun vastatessa, infon luukulle tulevia ihmisiä palvellessa ja esimerkiksi oppilaiden kanssa talon sisäistä postia hoitaessa. Myös toimistotyöt, esimerkiksi ostolaskutus, kuuluvat päivittäisiin tehtäviin.
– Työpäivät ovat täynnä monenlaisia kohtaamisia, ja ikinä ei tiedä mitä päivä tuo tullessaan. Välillä joku voi tulla ovesta sisälle kysymään reittiä karaokekurssille tai kuntoutumaan. Uusi oppilas voi tulla tutustumaan itsekseen tai vanhempiensa kanssa kouluun, ja he kysyvät infosta neuvoa. Näin yhteishaun aikana tulee myös paljon kouluun liittyviä kyselyitä. Joku toinen taas saattaa yrittää tavoitella tiettyä henkilöä, jolloin yhdistän puhelun hänelle, Sari kertoo.
– Paljon työhön liittyy myös salapoliisityötä, jota joku muu ei välttämättä ehdi selvittämään, Sari toteaa hymyillen.
Joskus asiakkaat saattavat kysyä asioita, mihin ei ole heti vastausta. Silloin Sari haluaa varmistaa, että asiakas saa tarvitsevansa tiedot ja hänen ongelmansa ratkeavat.
– Minua itseänikin jää vaivaamaan, jos en selvitä asiakkaan asiaa ja palaa hänelle ratkaisun kanssa, Sari toteaa.
Sari kertoo, että hänen esihenkilönsä on yrittänyt saada hänet tekemään myös muunlaista työtä, mutta Sari viihtyy palvelusihteerin roolissaan ihmisten keskuudessa. Yksin puurtaminen ei hänelle oikein sovi, vaan tärkeimpänä on asiakastyytyväisyys – tavoitteena on palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin.
Sarista sanottua:
Hän tekee työnsä tarkasti ja ottaa asioista selvää.

Merkityksellistä työtä koko talon kanssa
Sari on työssään tekemisissä koko talon henkilöstön kanssa. Palkitsevimmiksi hän kokee ne hetket, jolloin hän pystyy ratkaisemaan asiakkaan asiat ja ongelmat, ja ihmiset saavat odottamansa palvelun.
– Koen, että tämä on merkityksellistä työtä, vaikka joku saattaakin ajatella, että mitähän täällä nyt oikein tehdään. Päivittäin olen koko talon kanssa tekemisissä, Sari kertoo.
Haastavimpia hetkiä ovat ne, kun asiakkaalla on luurin toisessa päässä huono päivä.
– Silloin pitää yrittää rauhoittaa tilanne ja toimia rauhallisesti. Ainahan se ei välttämättä joka tilanteessa onnistu, Sari kertoo.
Sarista on ihana seurata työpisteensä eli infon viereisen opiskelijakahvilan oppilaita ja huomata työ teon ohessa heidän kehittymistään ja kasvamistaan. Mieleen on jäänyt esimerkiksi eräs opiskelija, joka oli aluksi hieman arka, eikä ottanut hirveästi kontaktia kehenkään.
– Tänne Kiipulaan tultuaan ja koulussa ollessaan hän rupesi kuitenkin juttelemaan ja ottamaan enemmän kontaktia ihmisiin. Kehitys oli selkeästi huomattavissa, Sari muistelee.
Parasta Kiipulassa on Sarin mielestä hieno ympäristö ja kivat työkaverit.
– Kaikkien kanssa on helppo tulla toimeen, ja ikinä ei ole ollut tilannetta, jossa asioista ei pystyisi keskustelemaan, hän summaa.
Sarista sanottua:
Sari on aina hyväntuulinen, iloinen ja rempseä työkaveri.
Sari Koistinen, palvelusihteeri
Syntymäpaikka:
Pori
Asuinpaikka:
Riihimäki
Koulutus:
YO-merkonomi
Työura Kiipulassa:
Minulle tuli täyteen 30 vuotta Kiipulassa tammikuussa.
Työura muualla:
Nuorempana olin kesätöissä R-kioskilla ja jaoin lehtiä. Olin myös aiemmin pankissa töissä kymmenen vuotta asiakaspalvelutehtävissä.
Harrastukset:
Käyn reippailla kävelylenkeillä, kuntosalilla sekä Zumba Toningissa. Yritän myös matkustella usein. Lähden reissuun aina kun vain on mahdollista.
Hyvän kasvun työpaikka
Sarin haastattelu on osa Hyvän kasvun työpaikka –tarinasarjaa, jossa kerromme kiipulalaisten työstä. Jos olet kiinnostunut Kiipulasta työpaikkana, löydät kaikki avoimet työpaikkamme täältä.
Teksti ja kuvat: Emilia Myllyntausta